Hoe is je tour dan?

4 februari 2018

OH LORD....

My first trainee tour was like HELL!

Het begon op 22 december. Eindelijk mocht ik dan mee op training tour. Maar eigenlijk wil ik hier geen woorden meer aan vuil maken. Een paar mensen van de single reis zorgde voor een onaangename sfeer binnen de groep.

But hey, i'm still here ;)

First tourla

Mijn eerste eigen tour was op vrijdag 26 Januari. GOD wat was ik zenuwachtig en tegelijkertijd had ik er onwijs veel zin! Eindelijk kon ik mijn gasten Maleisie laten zien op mijn manier.

How many pax U said?

Ik had maar een klein groepje van 8 pax dus maar 4 stellen. Op de eerste dag had ik iedereen goed duidelijk gemaakt dat er door iedereen veel water gedronken moest worden. Dit vanwegen de luchtvochtigheid en inspanning. Het is namelijk vaker voorgekomen dat mensen zijn flauw gevallen na het beklimmen van de 272 traptredes. Nadat ik de trap op en af was gelopen en netjes met mijn gasten op nog 3 personen aan het wachten was (ze waren al 15 min te laat) werd ik gebeld. Met het nieuws dat een gast was flauwgevallen, met zijn hoofd op een van de traptredes.  NOT ON MY FIRST TOUR! Als een speer ben ik weer de 272 traptredens opgerend. Uiteindelijk ben ik meegegaan naar het ziekenhuis en hebben ze het wondje gelijmt. Er gaat altijd een locale gids mee op tour, no worries, hij leidde de tour veder zonder mij.

What's your favorite day?

Mijn favorite dag van de tour is beslist de dag dat we naar het Bako National park gaan.(Dat ligt 40 km van kuching) Daar kunnen de gasten genieten van een pittige hike door de jungle van 1,5 uur waar we onderweg wildlife hopen spotten.

Already seen :

• makaken
  • varaan
  • neusaap
  • green pit viper snakela
  • silver leaf monkeys
  • wilde zwijnen
  • hermit's
  • gehandicapte crabjes met maar een schaar

My second favorite dayis hanging out with the orang asli (lees oorspronkelijke bewoners) "Iban".

De tweede dag op batang ai is de dag waarop iedereen onwijs nieuwschierig is naar de leefwijze van een locale stam. Nu dat ze mijn gezicht vaker gezien hebben, gebruiken we wat meer non verbale comminucatie. Ik help mee met het bereiden van de lunch, verzorg de drankjes, ik ruim mee op (ja mam ik kan wel opruimen). Als bedankje drinken we samen Tuak (rijstwijn) in de keuken. De dames zijn verbaast over mijn borden truc. Een van hen keek mij met open mond aan toen ik op mijn training tour met 16 borden op een hand de keuken binnen kwam lopen. Mevrouw liep vervolgends het haar hoofd tegen een paal op. Ik ben stuk gegaan van het lachen, en zij gelukkig ook ;)