Daddy cool

13 maart 2018 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hoe gaat het met je pa?

Positive news

Good! Het positieve nieuws is dat de doktoren van het radboud, denken dat ze de tumor makkelijk kunnen verwijderen doormiddel van bestraling. Vandaag krijgt hij rond 4 uur zijn eerste behandeling.. Thankgod heeft hij geen uitzaaiingen :)!

Hoe werkt bestraling nou eigenlijk?

Bestraling beschadigt het DNA in de cel. Als het DNA veel schade oploopt, kunnen cellen niet meer delen en sterven ze af.

Kankercellen delen sneller dan gezonde cellen. Hierdoor zijn ze gevoeliger voor bestraling. Gevoeliger wil zeggen dat het DNA van kankercellen sneller beschadigt raakt. Kankercellen kunnen ook minder goed herstellen van de schade van straling dan gezonde cellen.

Bestraling is een plaatselijke behandeling. Alleen de tumor of het deel van het lichaam waar de tumor en/of uitzaaiingen zitten wordt bestraald.

Bad news

De bijwerkingen

De meesten patiënten krijgen last van slikproblemen. Kans op sondevoedling door niet kunnen/willen eten. De speekselklieren worden beschadigd  waardoor zijn speekselproductie zal afnemen en zijn slijm taaier word.  Hierdoor zal hij moeilijk kunnen praten, slikken en eten. Er kan Slijmvormijng ontstaan waardoor er voedsel blijft hangen en je dus alles weer uit kotst. Door de bestraling zal hij wondjes in zijn mond krijgen die heel erg pijnlijk zijn en zijn smaakpapillen zullen ook minder werken. Kortom het worden vijf hele zware weken voor hem, en het duurt ongeveer een jaar om daar van te herstellen de bijwerkingen.

Zolang die kanker tumor maar wegblijft ;)

Hoe ga jij er eigenlijk mee om?

Ik praat er vaak met Lloyd of Evita over en ik bel mijn ouders dagelijks. Zoals gewoonlijk drijven we er de spot mee. Zodat we een potje janken van het lachen inplaats van ons rot en ellendig te voelen. Het enige waar ik van baal is dat ik niet zomaar een ticket naar huis kan boeken. Het begint namelijk drukker te worden qua tours. En nu Mike weg is, neem ik ook zijn tours over.

Oh ik had toch contact met mijn reisverzekering gehad? Nou guess what? Ze vergoeden alleen je ticket als de situatie ''levensbedreigend'' is, belachelijk eigenlijk. Ik vind dat Kanker een uitzondering zou moeten zijn. Een vliegticket kost nog meer dan mijn maand salaris :(

Kanker blog's lezen

Yup je leest het goed. Ik ben begonnen met het lezen van Kanker blogs. Mijn pa is bijvoorbeeld niet zo'n prater, dus zou ik nooit echt weten wat hij nu echt voelt. En door andermans verhalen te lezen weet ik wat hij moet doormaken. Ik weet precies wat er gedaan word, wat hij kan verwachten en hoe hij zich zal voelen.

Hier een Blog van Jorgen;

Vorige week: de ochtend na de chemo is het niet helemaal lekker gegaan en ben ik ook wel geschrokken...ik ben flauwgevallen. Gelukkig was ik dus nog in het ziekenhuis en ze hebben mij gevonden in de badkamer, het was puur een gevalletje geen energie meer, Ik heb er op zitten wachten want inmiddels ben ik ook al 12 kilo verloren. De diëtist heeft mij gelijk verplicht om 500ml sondevoeding per dag te nemen

Maar nu .....ben ik halverwege, 3 chemo's en 17 bestralingen gehad en nog net zoveel te gaan. Ik zou er zo blij mee moeten zijn maar ik ben het niet, gewoonweg omdat ik nu in de fase zit dat ik niet blij kan zijn. Ik ben 24/7 moe en lusteloos, de blaren in de mond, geen eetlust en geen smaak meer. Voorlopig wordt dit ook niet beter maar eerder slechter. Ik hoop dat het straks na de behandelingen snel weer goed komt.

Er zijn van die momenten dat ik denk "oh laat het allemaal maar" en die komen toch best veel voor sinds een paar dagen, helemaal in het weekend omdat je dan niks moet en de lusteloosheid slaat dan harder toe. Ik zie er ook nooit tegen op om naar de bestraling te gaan want dan heb ik wat te doen en ben ik er toch even uit. Kan je wel zeggen nou dan verplicht je jezelf toch om te gaan wandelen of te gaan fietsen, nou zo werkt het dus niet want dan slaat de lusteloosheid en energie tekort toe. Het enige wat ik doe op een dag is niks, slapen en tv kijken want dat kost geen kracht, hoogstens ergernis.
Voor mijzelf denk ik dat het beter zou zijn dat ik opgenomen wordt in het ziekenhuis zodat ik weer wat kan aansterken en in elk geval weer energie heb om iets te doen. Als ik woensdag weer voor de chemo een nachtje moet blijven ga ik eens een balletje opgooien.

Maar ja ik ben halverwege en kan nu beginnen met aftellen en als ik er nu gewoon maar vanuit ga dat het de tot 23 maart alleen maar slechter wordt en daarna pas weer beter kan het misschien alleen maar meevallen.

Het klinkt weer sterk van mij maar dat ben ik op het niet....... diep van binnen blijven de tranen stromen.

You really read this?

Ja! het helpt me echt om me juist in te leven. Daarbij krijgt papa geen chemo en zal de pijn en misselijkheid bij hem wel iets minder zijn.

Komde gij nog naar huis?

Ik probeer dagelijks of om de dag te bellen. Om te vragen hoe het met ze gaat. Because it's not all about my dad, it's hard for mum too.

Een ticket boeken is mij nu te duur. En ik heb maar heel weinig tijd (lees een halve maand op reis, anderhalve week back on office en dan 3 weken op reis). Ookal wil ik heel graag naar huis om pa en ma een knuffel te geven, ik kan het me nu niet permitteren.

Dikke dikke kus vanuit Kuala Lumpur!